website palsu Maybank??!!...

Cedok entry from blog kak kaseh sebab menarik and berguna untuk kita semua..
Whoaaa!!! Maybank2u pn dh x selamat kerr??
Ktner nak bayar bill2 pas ni..dlu guna cimbclick.. org de ckp de fake website..
Pindah guna maybank2u..Pn ader gak ke..??!!
Aiseh.. camner ni.. mau tertunggak2 bill pas ni kalau x bayar online.huhu..

Entry blog faizah..

====================================

Baru-baru ni saya ade log in website maybank2u untuk menyetelkan sume bil-bil dan hutang keliling pinggang..

Disebabkan saya aware banyak case penipuan, saya type sendiri website maybank kat kolum url kat atas tuh..


Sampai je kat website tu, terus log in.. dan isi username and password..
biler klik ke 'log in'.. tiber2...
pop up ni appear..

Dia pi mintak no credit card and password ATM la pulak..
macam pelik jer..
so saye terus call maybank..

orang maybank tu kate, maybank tade minta mende2 camtu..so it is a fake website..
pas tu dia duk membebel pulak.. dia kate jangan klik kat mane2 link..
coz most probably dia akan pi ke phising website.. or fake website..
Tapi saya kata taip sendiri kat url, dengan correct address tapi dia still pegi kat fake website.. bukan klik kat link..


peh tu dia senyap kejap..
mati kutu nak jawab ape kot..
last2 dia kate,
"I DON'T KNOW.." hahah..
And then dia suruh saya copy dan emelkan ke maybank website tu utk siasatan lanjut pihak maybank..dan tukar password secepat mungkin..


Saya pun dan-dan tu jugak tuka password, log in kat pc orang lain..
Tapi confuse jugak..tak tau la website yang saya log in utk tuka password tu website betul ke website palsu ker..
Kalau type sendiri pun bley ter'pegi' kat fake website...cane nak percaya dan tau which one yang fake which one yang betul..??
Fenin (lagi)


p/s: orang kate teknologi itu memudahkan, tapi kenapa saya rase mcm menyusahkan je?? :(
btw, saya blum emelkan ke maybank..lupe minta emel add la.. huhu
   

Credit to : Faizah
==============================

Takutttnyerr...

Penat tau keje nak cari duit..
Senang2 je nak tipu2 amik duit org.
Tuhan marah tau...huhu




No comments: